Media Markt i la publicitat

M'encanta com la publicitat (sobretot la televisiva) juga amb les exageracions de realitats i moldeja les actituds què hem de tenir davant el reconeixement i l'amplificació de determinats rols bàsics. Massa bàsics. No sé si us heu adonat, però vivim en un món en el que els desodorants ens "protegeixen", som millors a la feina gràcies a la pasta de dents i les galetes i els gelats ens exciten sexualment. Sobre això, sembla prou ben estudiat que l'excitació sexual incrementa el nostre consum. Suposo, doncs, que la limitació del marketing està en el poder adquisitiu de les persones; per aquest motiu no serviria de res posar una peli porno: una sobreexcitació no aconseguiria que adquirís un BMW si no tinc prous diners.

Una de les marques que realitza una campanya més increïblement manipuladora és Media Markt. Conscients de l'existència de la màxima que diu "si no ets una mica fill de puta no aconseguiràs res", la companyia europea de venda de productes electrònics i informàtics ha fet del lema "Yo no soy tonto" la seva eina més manipuladora. Òbviament manté les típiques estratègies de "Siente la diferencia", "¿Todavía no lo conoces?", "No lo pienses, siente" i "Garantía de salud", els quals ja han quedat com massa bàsics.

Amb "Yo no soy tonto" han creat la complicitat perfecta amb el consumidor: si ets capaç de pagar 1399,99 euros per un televisor de plasma, ja no seràs mediocre. Podràs ser un "esclau", però amb l'electrodomèstic comprat a Media Markt aconseguiràs molestar a tots aquells socialment superiors o iguals a tu que s'han convertit automàticament en tontos. A més, podem seguir aquesta filosofia de vida en molts altres aspectes: pagar una multa és de tontos, pagar impostos és de tontos, no colar-me en un lloc és de tontos, no trepitjar algú a la feina és de tontos, etc. Aquesta estratègia de venda també és seguida per, per exemple, ING Direct, Génesis i, en certa manera, per Línia Directa (ho fa en un sentit negatiu, perquè gira l'argument de Media Markt i companyia).

Perdoneu-me si no us poso els vídeos de tots aquests anuncis per poder veure els exemples, però ja els heu vist masa vegades. A més, vull deixar espai per a la darrera perla dels senyors de Media Markt: jugar amb la memòria històrica. Difruteu de l'espectacle.

Comments

Anonymous said…
No si això ja es veia a venir, hem caigut sota la dictadura del marquèting i dels seus acòlits. D'ara endavant per ser un ciutadà honrat i respectat hauràs de demostrar que tens la targeta de crèdit cremada i el sou hipotecat pel que resta de vida i les seguents 3 reencarnacions.

Si hom no es converteix a la religió consumista serà un pària, com un jueu a l'Alemanya nazi, com un cristià a l'Afganistan dels talibans, com un demòcrata a Rússia o fins i tot com un intel·lectual a Telecinco.

Tal com deia el gran Pepe Rubianes: "El otro dia estava jo en casa tan tranquilo y me llama una señorita que yo no conocia y me dice no se que de un producto y que si yo lo necessitava y no se quantas cosas mas, y yo le dije: coño! si lo necessito ya la llamare yo, no? y le colgé."


ja esta tot dit.
Anonymous said…
Es ben cert el que diu Rubianes. Fins i tot jo, que no soc ningú, només un "consumidor" em truquen senyoretes (la majoria llatinoamericanes) oferitnt-me promocions y proposicions (no sexuals) tot sovint al vespre...i només els puc dir, no gaire amablement, que se'n vagi'n a enganyar Déu.
El capitalisme mediàtic és un fàstic, certament. És un tauró voraç rodejat d'un munt de peixos gregaris, un perill doncs per tothom en el nostre estimat i utòpic camp de corall.
El màrqueting és tot un món: se'l pot odiar o estimar, però resulta imprescindible per aconseguir vendre (o vendre's). Desgraciadament, empreses sense gust ni decència en les formes com Media Markt ha desvirtuat l'art que s'albirava des d'obres tant genials com la de Luís Bassat "El libro rojo de la publicidad". Personalment, crec que conèixer les estratègies de màrqueting ens pot ajudar a sobreviure en aquesta jungla d'anuncis i a demostrar que, realment, "yo no soy tonto... porque te veo venir".
Anonymous said…
En el món de la prostitució (aquest món és molt gran i acostuma a contaminar tots els àmbits de la vida pública i privada de molta gent) els publicistes són els mestres de ceremònies.
Anonymous said…
Que s'ha retirat a un monestir?

Escrigui alguna cosa home!

Salut
Anonymous said…
F? que et trec de l'apartat de favorits!! Disciplina, home, disciplina!!

Popular posts from this blog

Llàtzer de Tormos

Odi en funció multitasca